Οι εργαζόμενοι δικυκλιστές διεκδικούν
Ένσημα βαρέα ανθυγιεινά – Ενιαία ειδικότητα για όλους
του Γρηγόρη Λούση
Στην ανοιχτή συνέλευση του σωματείου των εργαζομένων οδηγών δικύκλου (13 Ιανουαρίου στο Πολυτεχνείο) αποφασίστηκε κλαδική απεργία στις 13 Μάρτη με αιχμές τα πάγια αιτήματα του σωματείου, δηλαδή ένσημα βαρέα και ανθυγιεινά και ενιαία ειδικότητα για όλους τους εργαζόμενους στον κλάδο. Οι διεκδικήσεις των οδηγών δικύκλου είναι ιδιαίτερα επίκαιρες, τη στιγμή που η κυβέρνηση ετοιμάζεται να πετσοκόψει τα δικαιώματα των εργαζομένων με πρώτο στόχο τις πρόωρες συνταξιοδοτήσεις και τον αποχαρακτηρισμό πολλών βαρέων και ανθυγιεινών επαγγελμάτων.
Στο υπόμνημα του σωματείου, που πρόκειται να κατατεθεί στο υπουργείο Απασχόλησης, υπάρχει σχετική ανάλυση και έρευνα που δεν αφήνει κανένα περιθώριο αμφισβήτησης της ορθότητας των αιτημάτων. Το συγκεκριμένο επάγγελμα καλύπτει όλους τους όρους και προϋποθέσεις που απαιτούνται για να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά επαγγέλματα, αφού στο σχετικό διάταγμα αναφέρεται:
«Ένα επάγγελμα είναι ανθυγιεινό όταν: ενέχει αυξημένη πιθανότητα πρόκλησης επαγγελματικής νόσου ή επιδείνωσης οποιασδήποτε νόσου. Ένα επάγγελμα ορίζεται ως βαρύ αν η επί μακρών απασχόληση σε αυτό επιφέρει φθορά του οργανισμού, αδυναμία περαιτέρω απασχόλησης από χρονικού σημείου προ του φυσιολογικού γήρατος» (γενική διαταγή 22-65 του ΙΚΑ).
Ο αγώνας για τα αιτήματα των εργαζομένων του κλάδου είναι δίκαιος. Το αποδεικνύουν όχι μόνο οι συνθήκες εργασίας και οι δυσκολίες του επαγγέλματος, αλλά και τα επίσημα στοιχεία που προέκυψαν μετά από σχετικές έρευνες. Η ραγδαία αύξηση των εργατικών-τροχαίων ατυχημάτων στον κλάδο των ταχυμεταφορών υποχρέωσε το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας (ΣΕΠΕ) να εκπονήσει ειδική μελέτη των συνθηκών εργασίας του συγκεκριμένου τομέα. Τα αποτελέσματα (Σεπτέμβριος 2002) είναι ενδεικτικά και δυστυχώς επιβεβαιώνουν ότι το 71% αυτού του είδους τραυματισμών και θανάτων αναφέρονται σε δικυκλιστές.
Το υπουργείο Μεταφορών και Επικοινωνιών (αναφέρεται στο βιβλίο θεωρητικής εκπαίδευσης υποψηφίων οδηγών – Ίδρυμα Ευγενίδου) σε σχετική έρευνά του διαπιστώνει ότι «ο μέσος δείκτης ατυχημάτων ανά χιλιόμετρο με δίκυκλο είναι 12 φορές υψηλότερος από τον αντίστοιχο μέσο όρο ατυχημάτων για όλα τα άλλα οχήματα. Είναι επίσης 14 φορές υψηλότερος για ατυχήματα με νεκρούς και 15 φορές υψηλότερος για ατυχήματα με βαριά τραυματισμένους».
(Βέβαια, όλα τα επίσημα στοιχεία φανερώνουν τη μισή αλήθεια αφού –πάλι με επίσημα στοιχεία– το 55% των εργαζομένων με μηχανάκι δουλεύουν ανασφάλιστοι.)
Η μακρόχρονη εργασία πάνω στο μηχανάκι μπορεί να προκαλέσει ή να επιδεινώσει διαφορά νοσήματα – λοιμώξεις του ανώτερου και κατώτερου αναπνευστικού, όπως ιγμορίτιδα, βρογχίτιδα ή πνευμονία, αλλεργικό άσθμα και διάφορες αλλεργίες στα μάτια και το δέρμα, κρυοπαγήματα και θερμοπληξίες, εγκαύματα του δέρματος, αιμορροΐδες και παρατρίμματα (δερματίτιδες εξ επαφής), μυοσκελετικές παθήσεις (δηλαδή οσφυαλγίες, γοναλγίες, ισχιαλγίες, αυχενικό σύνδρομο, τενοντίτιδες) προβλήματα στο περίνεο και στον προστατικό αδένα, οφθαλμολογικά προβλήματα, όπως επιπεφυκίτιδα και κερατίτιδες).
Το αίτημα της ενιαίας ειδικότητας για όλους είναι προαπαιτούμενο ώστε ο κάθε εργαζόμενος με μηχανάκι να αποκτήσει επαγγελματική ταυτότητα και να μπορεί να διεκδικηθεί μια ενιαία συλλογική σύμβαση για όλους. Σήμερα το επάγγελμά μας θεωρείται η «τελευταία λύση» και κατέχει από τα μεγαλύτερα ποσοστά στην ανασφάλιστη και ανειδίκευτη εργασία.
Η εξάλειψη της ανασφάλιστης εργασίας και η διεκδίκηση για βαρέα και ανθυγιεινά ένσημα σε πολλές ειδικότητες που τα δικαιούνται, είναι κομμάτι του αγώνα για την δημόσια κοινωνική ασφάλιση. Οι εργαζόμενοι με μηχανάκι συμμετέχουν στην πανεργατική απεργία στις 13 Φλεβάρη και δουλεύουν για την επιτυχία της απεργίας στις 13 Μάρτη.