ΜΕ ΤΟΝ ΑΓΩΝΑ ΘΑ ΑΚΥΡΩΘΟΥΝ ΤΑ ΣΧΕΔΙΑ ΒΟΥΛΓΑΡΑΚΗ, συνέντευξη του Παναγιώτη Λαφαζάνη

τ.235, 25/01/2008

Συνέντευξη του Παναγιώτη Λαφαζάνη *

Με τον αγώνα θα ακυρωθούν τα σχέδια Βουλγαράκη

Μιλώντας στην "Αριστερά!" ο βουλευτής Πειραιά του ΣΥPΙΖΑ Παναγιώτης Λαφαζάνης, προβλέπει ότι οι σχεδιασμοί του νυν υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας για την ιδιωτικοποίηση των λιμανιών Πειραιά και Θεσσαλονίκης θα έχουν την τύχη του Κεφαλογιάννη, ενώ τονίζει ότι η εκποίηση των λιμανιών εντάσσεται σε μια συνολική πολιτική πλήρους παράδοσης της χώρας μας στο πολυεθνικό κεφάλαιο.

Και πέρυσι η κυβέρνηση προσπάθησε να ιδιωτικοποιήσει τα λιμάνια, αλλά τη σταμάτησε η κινητοποίηση των εργαζομένων. Εκτιμάτε ότι και φέτος η κινητοποίηση θα εξελιχθεί ανάλογα;

Τα σχέδια του κ. Κεφαλογιάννη ναυάγησαν όπως είναι γνωστό πέρυσι μέσα στα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης. Η πρώτη απόπειρα ιδιωτικοποίησης των λιμανιών κατέρρευσε, κάτω από την αγωνιστική κινητοποίηση των εργαζομένων. Ο κ. Βουλγαράκης τώρα, αφού "καλλώπισε" το σχέδιο Κεφαλογιάννη πιστεύει ότι ίσως να έχει καλύτερη τύχη. Ο κ. Βουλγαράκης το μόνο διαφορετικό που κάνει είναι να ρίχνει "δολώματα" προκειμένου να διασπάσει τους εργαζόμενους στα λιμάνια με κίβδηλες υποσχέσεις για εθελούσια έξοδο, για μετατάξεις ή παραμονή στον νέο ιδιώτη εργοδότη. Όμως οι εργαζόμενοι δεν είναι διατεθειμένοι να τσιμπήσουν με τέτοιου είδους δολώματα γιατί ξέρουν ότι αυτό που τους περιμένει είναι ένας νέος εργασιακός μεσαίωνας. Και για τους ίδιους, και κυρίως για όσους νεότερους τους ακολουθήσουν στα λιμάνια. Η αποτυχία των σχεδιασμών του κ. Βουλγαράκη θα είναι χειρότερη από αυτήν του κ. Κεφαλογιάννη. Το οικονομικό, κοινωνικό, εργασιακό, οικολογικό και εθνικό έγκλημα της πώλησης των λιμανιών του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης θα ξανασυντριβεί πάνω στο αγωνιστικό τοίχος των εργαζομένων. Σε μια βδομάδα περίπου θα γίνει ακόμα πιο ορατή η οικονομική αναταραχή από τις απεργιακές κινητοποιήσεις στα λιμάνια. Η κυβέρνηση δίπλα στην παγκόσμια καπιταλιστική κρίση και τις επιπτώσεις της στη χώρα μας με τη δογματική εμμονή της στην ιδιωτικοποίηση πάει να επισωρεύσει κι άλλα δεινά στην οικονομία. Θα συναντήσει έτσι και τη γενικευμένη αντίδραση όλου του ελληνικού λαού για τις δυσμενείς οικονομικές επιπτώσεις.

Η κυβέρνηση έστειλε μια πρώτη απάντηση χρησιμοποιώντας τα ΜΑΤ. Τι δείχνει αυτό; Πιστεύετε ότι είναι πιο αποφασισμένη να περάσει την πολιτική της;

Η κυβέρνηση προκειμένου να περάσουν οι αποφάσεις των ΔΣ του ΟΛΠ και του ΟΛΘ για την προκήρυξη των διαγωνισμών εκποίησης των λιμανιών μετέτρεψε σε κόλαση τον Πειραιά και τη Θεσσαλονίκη. Με τα ΜΑΤ όμως, τα γκλομπ και τα δακρυγόνα ακόμα και εναντίον βουλευτών δεν πρόκειται να περάσει η ιδιωτικοποίηση. Η αστυνομική τρομοκρατία δεν δείχνει αποφασιστικότητα από την πλευρά της κυβέρνησης, αλλά κυρίως τον πανικό της.

Τι πρακτικό καθήκον έχει η αριστερά απέναντι σ’ αυτόν τον αγώνα; Οι τοπικές κοινωνίες (Πειραιάς-Θεσσαλονίκη) τι θα μπορούσαν να κάνουν;

Για την αριστερά η αποτροπή της ιδιωτικοποίησης των λιμανιών και της παράδοσής τους σε πολυεθνικά συμφέροντα έχει τεράστια σημασία. Αυτός ο αγώνας σήμερα είναι για την αριστερά αγώνας πρώτης προτεραιότητας. Το πρώτο και κύριο που οφείλουν να κάνουν οι δυνάμεις της αριστεράς, και πρώτ’ απ’ όλα οι δυνάμεις του ΣΥPΙΖΑ, είναι να συμβάλουν ώστε να διαμορφωθεί ένα όσο το δυνατόν πιο πλατύ μέτωπο λαϊκών δυνάμεων κατά των σχεδίων ιδιωτικοποίησης των λιμανιών. Και προς αυτή την κατεύθυνση πρέπει να αναληφθούν σοβαρές πρωτοβουλίες ενημέρωσης των φορέων της κοινής γνώμης αλλά και πρωτοβουλίες μεγάλων κινητοποιήσεων. Πρώτ’ απ’ όλα βεβαίως απαιτείται ένα παλλαϊκό μέτωπο στον Πειραιά και στη Θεσσαλονίκη  κατά των ιδιωτικοποιήσεων, διότι αυτές οι ιδιωτικοποιήσεις στην ουσία θα σημάνουν και ιδιωτικοποίηση των πόλεων του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, των οποίων η οικονομική, κοινωνική αλλά και πολιτιστική ζωή είναι απόλυτα συνυφασμένη με τα λιμάνια τους.

Σε διάφορες χώρες της ΕΕ έχουν υπάρξει αγώνες για τα λιμάνια. Είναι εφικτό να υπάρξει ένας πανευρωπαϊκός συντονισμός;

Η διαπίστωση για τους αγώνες των εργαζομένων στην ΕΕ τόσο για τα δικαιώματα των λιμενεργατών όσο και για την αποτροπή της εκποίησης των λιμανιών είναι σωστή. Οι εργαζόμενοι στα λιμάνια σε όλη την Ευρώπη έχουν δώσει πολύ σκληρές μάχες, και μάλιστα νικηφόρες, με αποτέλεσμα να μην περάσουν οι οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης που προωθούσαν την απελευθέρωση των λιμενικών υπηρεσιών. Σήμερα, ένας τέτοιος πανευρωπαϊκός συντονισμός για δημόσια λιμάνια στον ευρωπαϊκό χώρο και για κατοχυρωμένες εργασιακές σχέσεις καθώς και για μια λειτουργία των λιμανιών που θα είναι προς το συμφέρον των πολιτών, είναι εφικτός.

Τα όσα προωθούνται σε Πειραιά και Θεσσαλονίκη σχετίζονται με τα άλλα λιμάνια της χώρας; Υπάρχει κάποιο γενικότερο σχέδιο από μεριάς κυβέρνησης και ΕΕ;

Βεβαίως η απόπειρα ιδιωτικοποίησης των λιμανιών του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης είναι μόνο η αρχή. Στόχος είναι η γενικότερη ιδιωτικοποίηση όλων των σημαντικών λιμανιών στη χώρα μας. Και αναφέρομαι σε λιμάνια όπως αυτό της Ηγουμενίτσας, του Βόλου κ.ά., για τα οποία ήδη έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον η Μarfin Ιnvestment Group. Άλλωστε, ας μην ξεχνάμε, ότι έχουν ήδη προωθηθεί ιδιωτικά λιμάνια όπως αυτό στα ναυπηγεία του Σκαραμαγκά και στον Αστακό της Αιτωλοακαρνανίας. Η εκποίηση των λιμανιών μας είναι ενταγμένη σε μια πολιτική πλήρους παράδοσης της χώρας μας στο πολυεθνικό κεφάλαιο και μετατροπής της σε ένα είδος "μπανανίας", σε ευρωπαϊκή έκδοση της νεοφιλελεύθερης παγκοσμιοποίησης.

* Ο Παναγιώτης Λαφαζάνης είναι Βουλευτής Β΄ Πειραιά του ΣΥΡΙΖΑ