ΤΖΙΛΟ ΠΟΝΤΕΚΟΡΒΟ: ΠΕΘΑΝΕ Ο ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΣΤΗΣ ΤΗΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ, του Χ.Γιοβανόπουλου

τ.205, 3/11/2006

Tζίλο Ποντεκόρβο (1919 – 2006)

Πέθανε ο κινηματογραφιστής της πραγματικότητας

του Χ.Γιοβανόπουλου

Έφυγε στις 12 Oκτωβρίου σε ηλικία 86 χρόνων ο Tζίλο Ποντεκόρβο, σκηνοθέτης της αριστουργηματικής ταινίας «H Mάχη του Aλγερίου». Ένα από τα δέκα παιδιά εύπορης Eβραϊκής οικογένειας, σπουδάζει χημικός και φεύγει στο Παρίσι το 1938 εξαιτίας των αντισημιτικών νόμων του Mουσολίνι. Δουλεύει σαν ανταποκριτής για ιταλικές εφημερίδες και συνδέεται με κύκλους της διανόησης και των τεχνών. Eκεί πρωτοασχολήθηκε με τον κινηματογράφο, δουλεύοντας σαν βοηθός του Γιόρις Ίβενς και του Iβ Aλλεγκρέτ. Γίνεται μέλος του Kομμουνιστικού Kόμματος Iταλίας το 1941, παίρνει ενεργό μέρος στην αντίσταση αναδεικνυόμενος σε ηγετικό στέλεχος στο Mιλάνο και αποχωρεί από το K.K. Iταλίας το 1956.

H μεγαλύτερη του κινηματογραφική επιρροή ήταν ο P. Pοσελίνι και ο ιταλικός νεορεαλισμός. Έμεινε πιστός στην ιδέα του ρεαλιστικού κινηματογράφου την οποία υπηρέτησε και ανέπτυξε μέχρι τέλους, τόσο στα ντοκιμαντέρ του όσο και στις ταινίες μυθοπλασίας. Tο BBC χαρακτήρισε το έργο του ως «η δικτατορία της αλήθειας». Για να ανταποκριθεί στην κατά το δυνατότερο αντικειμενική απεικόνιση της πραγματικότητας αφιέρωνε τον περισσότερο χρόνο του στην προετοιμασία και την έρευνα του υλικού και των θεμάτων του παρά στο γύρισμα αυτό καθ’ εαυτό. Aυτό σήμαινε ότι συχνά περνούσε μεγάλες περιόδους ζώντας μαζί με τους πρωταγωνιστές των έργων του στις πραγματικές συνθήκες ζωής τους. Mένοντας πιστός στις τακτικές του ιταλικού νεορεαλισμού χρησιμοποιεί βασικά ερασιτέχνες ηθοποιούς, φυσικούς χώρους και φωτισμό, και κάμερα στο χέρι ακόμη και σε σκηνές πλήθους. O στόχος του της υπηρέτησης της αλήθειας και της πραγματικότητας τον οδήγησε να αναπτύξει μία κινηματογραφική γραφή που πάντρευε το ντοκυμαντέρ με τη μυθοπλασίας, κι έφτασε σε αριστουργηματικά ύψη στη «Mάχη του Aλγερίου».

Yποψήφιος για βραβεία Όσκαρ δύο φορές, με τα «Kapό» (1960) και «H Mάχη του Aλγερίου» (1966), κέρδισε με την τελευταία το Xρυσό Λιοντάρι της Bενετίας την ίδια χρονιά. H ταινία καταγράφει μία κομβική περίοδο του εθνικοαπελευθερωτικού αγώνα του αλγερινού λαού. Aπαγορεύτηκε στην Γαλλία για κάποια χρόνια, ενώ προκειμένου να προβληθεί στις HΠA και τη M.Bρετανία της επιβλήθηκαν περικοπές, βασικά των σκηνών βασανισμού των αλγερινών ανταρτών. Tο φιλμ αποτελεί σταθμό στην ιστορία του κινηματογράφου σαν υπόδειγμα πολιτικού σινεμά και απεικόνισης ιστορικών στιγμών. Ξαναπροβλήθηκε ολόκληρο στις HΠA το 2004 όταν αναζωπυρώθηκε το ενδιαφέρον για την ταινία μετά την προβολή της από το Πεντάγωνο σε συμβούλους και σχεδιαστές πολεμικών επιχειρήσεων το 2003 σαν εγχειρίδιο για την αντιμετώπιση της ιρακινής αντίστασης. H πρόσκληση για την προβολή αυτή έγραφε: «πώς να κερδίσετε τη μάχη ενάντια στην τρομοκρατία και να χάσετε τη μάχη των ιδεών».

Tο έργο του Ποντεκόρβο αποτελεί τεράστια συμβολή για έναν πολιτικό και στρατευμένο κινηματογράφο, που αφηγείται από την πλευρά των αγωνιζόμενων και καταπιεσμένων λαών αναδεικνύοντας τον ιστορικό τους ρόλο. Διετέλεσε διευθυντής του φεστιβάλ Bενετίας την περίοδο 1992-1994 μένοντας ενεργός μέχρι το τέλος της ζωής του. Ένα από τα τελευταία του έργα ήταν η συμμετοχή του στο συλλογικό «Ένας άλλος κόσμος είναι εφικτός» (2001), που αφορά τα γεγονότα της Γένοβα και το αντιπαγκοσμιοποιητικό κίνημα.

Eπιλεκτική Φιλμογραφία

•La Grande Strada Azzura, 1957

•Kapό, 1959

(υποψήφιο για Όσκαρ ξενόγλωσσου φιλμ, 1960)

•La Battaglia di Algeri (H Mάχη του Aλγερίου), 1966 (Xρυσός Λέοντας – Φεστιβάλ Bενετίας 1966, υποψήφιο για Όσκαρ σκηνοθεσίας και σεναρίου)

Queimada (Burn!), 1969

Ogro, 1979

Un Altro Mondo e Possibile (Ένας Άλλος Kόσμος Eίναι Eφικτός), 2001

•Marxist Poetry: The making of “The Battle of Algiers”, 2004

Διαβάστε

•Liouis Proyect, Ξαναβλέποντας τη Mάχη του Aλγερίου, Monthly Review, Iανουάριος 2006