Image

ΔΙΚΤΥΟ ΚΡΙΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΔΡΑΣΗΣ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ, τεύχος 7, Νοέμβριος-Δεκέμβριος 2009

Δίκτυο Κριτικής & δράσης στην παιδεία

Χρυσές δουλειές με τα λάπτοπ

Η αναγγελία της επιδότησης για την αγορά των λάπτοπ για την Α’ Γυμνασίου σήμανε συναγερμό σε μια σειρά επιχειρήσεων, πέρα από τις μεγάλες αλυσίδες ηλεκτρονικών. Τα 68 εκατ. ευρώ που έπεσαν μονομιάς στην αγορά είναι πολλά λεφτά, και το φαγοπότι που έγινε σκανδαλώδες και άνευ προηγουμένου.

Ας δούμε, λοιπόν, ποιοι έκαναν πάρτι από το Σεπτέμβρη:

• Πρώτες και καλύτερες οι αλυσίδες Η/Υ. Οι ανατιμήσεις των netbook έφτασαν μέχρι το 60%. Ενδεικτικά:

  • Acer Aspire One 751H, από 280 στα 450 ευρώ: ανατίμηση 60%
  • Acer Aspire One 531H, από 290 στα 450 ευρώ: ανατίμηση 55%
  • Asus Eee PC 1005HA, από 300 στα 450 ευρώ: ανατίμηση 50%
  • HP Compaq Mini 110c1030SV, από 320 στα 450 ευρώ: ανατίμηση 40%

Σίγουρος τζίρος, τρελά κέρδη και 126.000 νέοι πελάτες!

Γύρω από αυτό το μεγάλο φαγοπότι, όμως, στήθηκε και η μεγάλη φάμπρικα των δώρων. Πλούσια δώρα, που έφταναν μέχρι και 400 ευρώ σε κάποια μαγαζιά. Ωραία, το τυρί το είδαμε! Τη φάκα, όμως;

Κατ’ αρχάς, τα δώρα κοστολογούνται αυθαίρετα. Δωροεπιταγές για φροντιστήρια, περιορισμένες συνδέσεις στο ίντερνετ και βιβλία γραμμένα σε φλασάκια έφτασαν να κοστολογούνται μέχρι και 200 ευρώ! Κυρίως, όμως, πρόκειται για δώρα που δημιουργούν πελατεία και, μάλιστα, άμεσα στην ιδιωτική εκπαίδευση και όχι απλά σε κάποιες επιχειρήσεις. Ποιος θα πάει για δύο μήνες ιταλικά με τη δωροεπιταγή, για να τα παρατήσει αργότερα; Ποιος θα ξεκινήσει μαθήματα χρήσης Η/Υ, για να τα αφήσει στη μέση; Ενδεικτικά, οι επιχειρήσεις ιδιωτικής παραπαιδείας, που μπήκαν γερά στο παιχνίδι, εξασφαλίζοντας δεκάδες χιλιάδες ενθουσιώδεις πελάτες:

  • Κέντρα Εκπαίδευσης Πληροφορικής Eurolab
  • Κέντρα Εκμάθησης Υπολογιστών Technokids
  • Εκδόσεις Μεταίχμιο
  • Εκδοτικός Οίκος Λιβάνη
  • Ηλεκτρονικές Εκδόσεις Siem
  • Φορέας Πιστοποίησης Αγγλικής Γλώσσας City & Guilds
  • Κέντρα ξένων γλωσσών, φροντιστήρια Ευρωγνώση

Όμως από το πάρτι δεν γινόταν να λείπει ο μεγάλος αστέρας… Όταν, στις αρχές του 2008, ο Μπιλ Γκέιτς, το αφεντικό της Microsoft, ήρθε αυτοπροσώπως στην Ελλάδα, για να κλείσει μια αποικιοκρατική συμφωνία με το δημόσιο (έφτιαξε “ερευνητικό κέντρο” στην Ελλάδα, δηλαδή άνοιξε πρακτορείο, με αντάλλαγμα να αγοράζουμε τα προϊόντα του), το σκάνδαλο συγκαλύφθηκε σαν μεγάλη συμφωνία και επιτυχία του Αλογοσκούφη. Σήμερα, λοιπόν, το δημόσιο αγοράζει, μαζί με τα μαθητικά λάπτοπ, 126.000 αντίγραφα των Microsoft Windows (τα 10 εκάτ. από τα 68 εκατ. ευρώ) και προκύπτουν πολύ σοβαρά ερωτήματα:

Με ποια διαδικασία εγκρίθηκε αυτό το λογισμικό και όχι κάποιο άλλο ανταγωνιστικό ή, πολύ περισσότερο, ένα λειτουργικό σύστημα Ελεύθερου Λογισμικού, προσαρμοσμένο στην εκπαίδευση και δωρεάν (π.χ. linux-edubuntu); Γιατί δεν προκηρύχθηκε διαγωνισμός;

Γιατί και με ποιο κριτήριο οι εκπαιδευτικοί επιμορφώνονται στη χρήση των προγραμμάτων αυτής της εταιρίας;

Γιατί το δημόσιο, χωρίς ουσιαστικά κανένα αντάλλαγμα, δεσμεύτηκε σε αυτή την εταιρία ότι θα αγοράζει το λογισμικό της; Αυτό θα ήταν πραγματικά ακατανόητο, αν δεν υπήρχαν τα πολυάριθμα παραδείγματα της Siemens, των Ολυμπιακών Έργων κ.λπ. για να μας ψυλλιάσουν…

Ειδικά στο χώρο της εκπαίδευσης, τα παραδείγματα διαφορετικών πρακτικών, που στρέφονται στο Ελεύθερο Λογισμικό, είναι πολυάριθμα και περιλαμβάνουν από την Ουρουγουάη μέχρι τη Γαλλία και από την πολιτεία της Πενσιλβανίας μέχρι τη Ρωσία. Αυτό, όμως, είναι ένα θέμα που θα πρέπει να το πιάσουμε ξεχωριστά στο μέλλον, καθώς είναι πολυάριθμο το εκπαιδευτικό κοινό που θα μπορούσε να του δώσει μια ώθηση και τεράστιες οι δυνατότητες εφαρμογής εναλλακτικών λύσεων, παρά την υποτελή στάση των κυβερνήσεων της χώρας μας και του Υπουργείου Παιδείας.

Ανδρέας Ιωαννίδης, Ρέθυμνο

Image