Ποιοι πληρώνουν την κακοδιαχείριση ενός… κολοσσού
H Airbus πετά 10.000 εργαζόμενους από το «αεροπλάνο»
του Μιχάλη Σιάχου
Την απόλυση 10.000 εργαζομένων και την πώληση ολόκληρων ή μέρους 6 εργοστασίων της ανακοίνωσε πριν λίγες μέρες η Airbus. Ο διευρωπαϊκός κολοσσός αεροναυπηγικής έχει βρεθεί σε δύσκολη οικονομική θέση εξαιτίας της εξόφθαλμης και με άμεσες πολιτικές ευθύνες κακοδιαχείρισης και για μια ακόμα φορά οι εργαζόμενοι καλούνται να πληρώσουν τα οικονομικά και κυβερνητικά παιχνίδια, οδηγούμενοι στην ανεργία και το κοινωνικό περιθώριο.
Η Airbus, που απασχολεί περίπου 55.000 εργαζόμενους, είναι γαλλογερμανική κοινοπραξία στην οποία μετέχουν, επίσης, η Βρετανία και η Ισπανία. Και στις τέσσερις χώρες φιλοξενούνται εργοστάσια που κατασκευάζουν μέρη των αεροσκαφών, με τη Γαλλία και τη Γερμανία, όπως είναι προφανές, να κατέχουν τη μερίδα του λέοντος, έχοντας στην Airbus από περίπου 20.000 εργαζόμενους. Στα εργοστάσια της Ισπανίας δουλεύουν περίπου 3.000 άτομα, ενώ στη Βρετανία απασχολούνται περίπου 12.000.
Τα σοβαρά προβλήματα της Airbus ξεκίνησαν πριν από περίπου ένα χρόνο, όταν καθυστέρησαν οι πρώτες παραδόσεις του πολυδιαφημισμένου σούπερ τζάμπο Α380. Να θυμίσουμε εδώ ότι το Α380 είχε παρουσιαστεί με τυμπανοκρουσίες από το Γαλλογερμανικό άξονα και φιλοδοξούσε να γίνει το αντίπαλο δέος της αμερικανικής Boeing. Η καθυστέρηση με τις υψηλές ρήτρες σε συνδυασμό με την άνοδο του ευρώ έναντι του δολαρίου, στο οποίο είχαν γίνει οι επίμαχες παραγγελίες, στοίχησαν αμέσως στην Airbus 5 δισ. ευρώ, κάτι για το οποίο, όπως συμβαίνει πάντα, μόνο οι εργαζόμενοι δεν ευθύνονται.
Έτσι φτάσαμε στις αρχές του Μάρτη, όπου ο νέος διευθύνων σύμβουλος, Λουί Γκαλουά, ανακοίνωσε πρόγραμμα ευρείας αναδιάρθρωσης, το περιβόητο πλέον Power 8, το οποίο εκτός των άλλων προβλέπει την απόλυση 4.300 εργαζόμενων στη Γαλλία, 3.700 στη Γερμανία, 1.600 στη Βρετανία και 400 στην Ισπανία. Οι απολύσεις θα έχουν αποτέλεσμα τη μείωση του εργατικού δυναμικού της εταιρείας κατά 9%.
Οι εργαζόμενοι προχώρησαν σε διήμερες δυναμικές κινητοποιήσεις ενάντια στις απολύσεις, ωστόσο για μια ακόμα φορά δεν έλειψαν οι χειρισμοί αλλά και οι «κόντρες» ανάμεσα στα γαλλικά και τα γερμανικά συνδικάτα, τα οποία (άκουσον-άκουσον) απαίτησαν όχι τη ματαίωση των απολύσεων, αλλά την πιο «δίκαιη» κατανομή τους στις τέσσερις χώρες. Πάντως, πρέπει να τονιστεί ότι στα περισσότερα εργοστάσια την πρώτη μέρα των κινητοποιήσεων, στις 28 Φλεβάρη, οι εργαζόμενοι κατέβασαν τους διακόπτες πριν από τις σχετικές γραφειοκρατικές ανακοινώσεις των σωματείων, γεγονός που δείχνει ότι ο αγώνας θα είναι δυναμικός και θα έχει διάρκεια.
Προκλητικότατες ήταν βέβαια και οι δηλώσεις των κυβερνήσεων που εμπλέκονται στη διακρατική εταιρεία και έχουν την κύρια ευθύνη των ζημιών, αφού στο πλαίσιο των ανταγωνισμών με τις ΗΠΑ εξέθρεψαν τη «φούσκα» της Airbus. Και τώρα, πιστοί στη νεοφιλελεύθερη κατεύθυνσή τους νοιάζονται –όπως και τα εργοδοτικά συνδικάτα– μόνο για το «δίκαιο» μοίρασμα των απολύσεων και της φτώχειας. Ο Γάλλος πρωθυπουργός Ντομινίκ ντε Βιλπέν ισχυρίστηκε ότι οι περικοπές ήταν αναγκαίες, υποστηρίζοντας ότι ο καταμερισμός των περικοπών θέσεων εργασίας μεταξύ των χωρών που συμμετέχουν στην κοινοπραξία της Airbus ήταν δίκαιος. Στο ίδιο μήκος κύματος και η Γερμανίδα καγκελάριος Άγγελα Μέρκελ, είπε ότι η αναδιάρθρωση εξασφάλισε μια ισορροπημένη διανομή των κινδύνων και των ευκαιριών μεταξύ των χωρών.
Στον ίδιο δρόμο και η Bayer
Μετά την AirBuws ήταν η σειρά της Bayer να ανακοινώσει στις 2 Μαρτίου τη διεύρυνση του προγράμματος περικοπών με στόχο την εξοικονόμηση περίπου 700 εκατ. ευρώ ετησίως από το 2009.
Η γερμανική χημική και φαρμακευτική βιομηχανία ανακοίνωσε ότι θα περικοπούν 6.100 θέσεις εργασίας σε παγκόσμια κλίμακα, εκ των οποίων περισσότερες από τις μισές –και συγκεκριμένα 3.150– θα προέλθουν από την Ευρώπη, 1.000 από τις ΗΠΑ, 750 από την περιοχή Ασίας – Ειρηνικού, συμπεριλαμβανομένης και της Ιαπωνίας, και 1.200 από τη Λατινική Αμερική και τον Καναδά. Ισχυρό πλήγμα θα δεχθούν οι εργαζόμενοι του ομίλου στη Γερμανία, όπου θα χαθούν 1.500 θέσεις εργασίας.
Σε αυτή την περίπτωση δεν είναι οι ζημιές –πλασματικές ή πραγματικές– που θα πληρώσουν οι 6.100 εργαζόμενοι, αλλά η «ανάγκη» για υπερκέρδη, αφού σύμφωνα με τον πρόεδρο της Bayer HealthCare, Άρθρουρ Χίγκινς, «οι προοπτικές κερδοφορίας του ενοποιημένου ομίλου διαγράφονται εξαιρετικά θετικές».