Με μια νέα "τρίπλα" προσπαθεί η νεοφιλελεύθερη κυβέρνηση Καραμανλή και η "φίλη" διοίκηση του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς να λύσει το πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί στις τσέπες του μεγάλου κεφαλαίου από το δίκαιο –σχεδόν τρίμηνο πλέον– αγώνα των εργαζομένων στα εμπορικά λιμάνια της χώρας. Τί ανακοίνωσε –εν κρυπτώ– η διοίκηση του ΟΛΠ; Πως σε συνεργασία με το Υπουργείο Απασχόλησης, θα προχωρήσει σε πρόσληψη μέσω ΑΣΕΠ 400 εργαζομένων (συμβασιούχων, κατά την προσφιλή τακτική τους) μέσα στον επόμενο μήνα, ώστε να καλυφθούν τα όποια κενά δημιουργούνται από την απόφαση των εργαζομένων να απέχουν από την υπερωριακή απασχόληση.
Την ίδια στιγμή, γίνεται γνωστό ότι ο περίφημος "διαγωνισμός" για την παραχώρηση των Σταθμών Εμπορευματοκιβωτίων (Σ.ΕΜΠΟ), παίρνει παράταση έως το Μάιο, καθώς οι "μνηστήρες" ζήτησαν μεγαλύτερη προθεσμία για να ετοιμάσουν τα χαρτιά για να ολοκληρώσουν το "γάμο", που απλόχερα τους προσφέρει η κυβέρνηση Καραμανλή, ξεπουλώντας ουσιαστικά ένα από τα πιο κερδοφόρα για το κράτος κομμάτια του εμπορικού ιστού της χώρας.
Με πρόσχημα την ανταγωνιστικότητα
Η κυβέρνηση, απαντώντας στη λαϊκή κατακραυγή για την απόφαση ξεπουλήματος των Σ.ΕΜΠΟ, πιπιλάει για ακόμη μια φορά τη γνωστή καραμέλα της "ανταγωνιστικότητας", αναφέροντας –ο αρμόδιος υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, Β.Βουλγαράκης– πως όλα τα "όμορα" ευρωπαϊκά λιμάνια της Ευρώπης, όπως το Ρότερνταμ, η Αμβέρσα, η Κοστάντσα και το Ισμίρ, έχουν προχωρήσει σε παρόμοια μοντέλα παραχώρησης της διαχείρισης των σταθμών εμπορευματοκιβωτίων. Ναι, εν μέρει έτσι είναι… Μόνο που σε όλα αυτά τα λιμάνια ο κύριος διαχειριστής δεν είναι καμία εταιρία ιδιωτικών συμφερόντων, αλλά οι τοπικές δημοτικές επιχειρήσεις (μάλιστα, στην Αμβέρσα, επιλέγεται κατόπιν δημοπρασίας μια ιδιωτική εταιρία που θα χρησιμοποιεί για μικρό χρονικό διάστημα κάποιο από τα τέρμιναλς του λιμένα, χωρίς αυτό να επηρεάζει την ευθύνη διαχείρισης του δημοτικού φορέα).
Η κυβέρνηση μιλάει, εδώ και τέσσερα τουλάχιστον χρόνια, για τον εθνικό στόχο της μετατροπής της χώρας σε διεθνές εμπορευματικό κέντρο (hub), από όπου θα περνούν όλα τα μεγάλα συμφέροντα της ναυτιλίας και του εμπορίου. Δύο φορές, μάλιστα, έχει προσπαθήσει να ξεπουλήσει τον εθνικό πλούτο και τις δύο φορές ο αγώνας των εργαζομένων έχει βάλει φρένο στα σχέδιά της.
Τα αυταρχικά αντεργατικά σχέδια της κυβέρνησης διαφαίνονται καθαρά και από το σχέδιο νόμου που κατέθεσε το ΥΕΝ στη Βουλή και κάνει λόγο για εθελούσια έξοδο εργαζομένων από τα λιμάνια με δύο ή πέντε χρόνια λιγότερα (φαίνεται το project ενοικίασης εργαζομένων που χρησιμοποιείται στο Ρότερνταμ είναι πιο συμφέρον για τα διεθνή κοράκια που λυμαίνονται το μέλλον των λιμένων μας).
Μια συνταγή φτιαγμένη από τα παλιά
Η "συνταγή" της παραχώρησης της διαχείρισης των σταθμών εμπορευματοκιβωτίων τόσο στο λιμάνι του Πειραιά όσο και στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης δεν είναι καινούρια. Η αρχή έχει γίνει εδώ και τουλάχιστον μία επταετία, όταν η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ –που τώρα σιωπά ύποπτα, μουρμουρίζοντας "ναι μεν στην παραχώρηση των λιμένων σε επενδυτές, αλλά με όρους"– είχε κάνει πρώτη λόγο για μετατροπή της χώρας σε διαμετακομιστικό κόμβο. Ο τότε, μάλιστα, υπουργός Οικονομίας Γιάννος Παπαντωνίου, είχε προωθήσει και σχετική τροπολογία, σύμφωνα με την οποία παρεχόταν η δυνατότητα μετατροπής των λιμανιών σε Α.Ε. Η δεύτερη φάση του σχεδίου του εκσυγχρονιστικού ΠΑΣΟΚ για τα λιμάνια (πάνω στο οποίο "πατά" η σημερινή πολιτική της ΝΔ) "περνούσε" μέσα από το Χρηματιστήριο (ήδη ΟΛΠ και ΟΛΘ αποτελούν εισηγμένες εταιρίες). Σύμφωνα με τις ιστορικές, πλέον, δηλώσεις Παπαντωνίου τότε, "μέσω της εισαγωγής τους στο Χρηματιστήριο, οι Α.Ε. των λιμανιών θα έχουν τη δυνατότητα να αντλήσουν τα απαραίτητα κεφάλαια για την ανάπτυξή τους".
Η πολιτική του εκσυγχρονιστικού ΠΑΣΟΚ με αυτή της ΝΔ για τα λιμάνια είναι τόσο ίδια, που μάλιστα, στα μέσα του 2007, ο τότε υπεύθυνος Ανάπτυξης, Τουρισμού και Εμπορικής Ναυτιλίας του Κοινοβουλευτικού Συμβουλίου του ΠΑΣΟΚ, Χρήστος Παπουτσής, είχε προσέλθει μαινόμενος στη Βουλή γιατί, λέει, ο υπ. Ναυτιλίας σε φυλλάδιο που είχε μοιράσει για τν λιμενική πολιτική, είχε εμφανίσει ως έργα της κυβέρνησής του τις πολιτικές που το ΠΑΣΟΚ είχε ξεκινήσει για τη μετατροπή των λιμανιών σε διαμετακομιστικούς κόμβους!
"Αδιέξοδο το σχέδιό τους"
Οι εργαζόμενοι, πάντως, δεν φαίνονται διατεθειμένοι να σταματήσουν τον αγώνα, παρά τις "φιλότιμες" προσπάθειες των αστικών ΜΜΕ να αμαυρώσουν τις κινητοποιήσεις τους και να πείσουν την κοινή γνώμη πως οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις καταστρέφονται από την απεργία στα λιμάνια (άραγε πόσες μικρομεσαίες θα καταστραφούν, όταν οι παγκόσμιοι διαχειριστές θα αναδιανέμουν μεταξύ τους τα κέρδη των λιμένων και δεν θα υπάρχει χώρος σε αυτά για τα εμπορεύματα των μικρομεσαίων;).
Όπως μας δηλώνει ο Γιώργος Γεωργακόπουλος, εκπρόσωπος των εργαζομένων στο λιμάνι του Πειραιά, "οι εργαζόμενοι καταδικάζουν κατηγορηματικά τα σχέδια της κυβέρνησης για ξεπούλημα του εθνικού πλούτου των λιμανιών. Οι ξένοι διαχειριστές και οι πολυεθνικές θα βάλουν χέρι σε επιχειρήσεις, που είναι πλήρως βιώσιμες, και η πρώτη τους κίνηση θα είναι να προχωρήσουν σε μαζικές απολύσεις". Ο ίδιος επισημαίνει χαρακτηριστικά: "Είναι τεράστιο ψέμα και προσπάθεια συκοφαντίας από πλευράς της κυβέρνησης και των παραγωγικών φορέων να κατηγορούν τους εργαζομένους ότι απεργούν και έχουν κλείσει τα λιμάνια. Δεν έχουμε κλείσει τα λιμάνια. Απέχουμε από την υπερωριακή εργασία. Τα προβλήματα που δημιουργούνται από μόνα τους δείχνουν πόσο αδιέξοδη είναι η λύση που προτείνει το υπουργείο. Αν δεν βγαίνει η δουλειά όταν απλώς δεν κάνουμε υπερωρίες, πώς θα βγει με απολυμένους εργαζόμενους, εθελούσιες εξόδους και περικοπές προσωπικού;"
Μαίρη Ευθυμιάτου
Η θέση του ΣΥΡΙΖΑ
Ο ΣΥΡΙΖΑ, μέσω των βουλευτών του Α’ και Β’ Πειραιά, Θοδ. Δρίτσα και Παν. Λαφαζάνη, έχει καταδικάσει το νομοσχέδιο του ΥΕΝ για την εθελούσια έξοδο στα λιμάνια. Οι δύο βουλευτές έχουν δηλώσει χαρακτηριστικά πως "γνωρίζουμε από πρώτο χέρι ότι σύσσωμοι οι αυτοδιοικητικοί φορείς Α’ και Β’ βαθμού του Πειραιά και της περιφέρειας Β’ Πειραιά, αλλά και το σύνολο σχεδόν των μεγάλων μαζικών φορέων της πόλης, από το Εργατικό Κέντρο ως το Επαγγελματικό Επιμελητήριο, έχουν ταχθεί σθεναρά κατά της ιδιωτικοποίησης του λιμανιού του Πειραιά. Η κυβέρνηση δεν έχει επομένως κανένα δικαίωμα να προχωρήσει σε μια εκποίηση τέτοιας στρατηγικής σημασίας απέναντι στην οποία βρίσκεται, κατά τεκμήριο, σύσσωμος ο λαός του Πειραιά".