Ντίνος Σουρμελής: Όχι στον “εφεδρικό” ΟΣΕ

τ.268, 05/06/2009

Συνέντευξη με τον Ντίνο Σουρμελή,
αναπληρωτή πρόεδρο του Συνδέσμου Εργαζομένων ΟΣΕ “Λαρισσαϊκός”,
μέλος του ΣΥΡΙΖΑ

Τι ακριβώς σημαίνει το καθεστώς εφεδρείας που θέλει να επιβάλει η κυβέρνηση στον ΟΣΕ;

Το σχέδιο της κυβέρνησης είναι να πάμε σπίτι μας 3.000 εργαζόμενοι με το 70% του μισθού –χωρίς να ξεκαθαρίσουν αν θα είναι μικτός ή καθαρός, αν θα είναι με ή χωρίς επιδόματα–, στη συνέχεια να επανακαταρτιστούμε και εφόσον μας χρειαστούν να πληρωνόμαστε με μπλοκάκι. Αυτό θέλουν να ισχύσει για τις ηλικίες από 50 και πάνω και “εθελοντικά” για όσους είναι από 48. Αποτελεί κατάφωρη παραβίαση κάθε εργασιακής νομοθεσίας.

Πού το πάει η κυβέρνηση; Τι γίνεται με τα σχέδια ιδιωτικοποίησης;

Η ουσία βρίσκεται στα “φιλέτα” του σιδηρόδρομου: Προαστιακός, κεντρικός άξονας με την ολοκλήρωση των έργων το 2012-13 που σχεδιάζουν να δοθούν σε ιδιώτες, όπως δόθηκε για 30 χρόνια το εμπορευματικό κέντρο του Θριάσιου Πεδίου στην εταιρία ΕΛΑΚΤΩΡ, συμφερόντων Μπόμπολα. Αυτά είναι αποτέλεσμα της πολιτικής που ξεκίνησε από το 1995 η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ με τη δημιουργία θυγατρικών εταιριών, είναι το παιχνίδι που παίζεται σήμερα και το ολοκληρώνει η ΝΔ. Το σχέδιο της κυβέρνησης προβλέπει, λοιπόν, ξεπούλημα των λεγόμενων φιλέτων, εγκατάλειψη και διάλυση των υπόλοιπων δικτύων, παράδοση υπηρεσιών σε εργολάβους, αυξήσεις στα εισιτήρια και διάλυση των εργασιακών σχέσεων. Στο μεταξύ, οι βασικές εργασίες που γίνονται στην υποδομή του ΟΣΕ εδώ και μία 15ετία με βάση την έλλειψη προσωπικού έχουν ήδη παραχωρηθεί στους εργολάβους.

Τι απαντάτε σε όσα ακούγονται ότι ο πολίτης πληρώνει τον ΟΣΕ και ότι φταίνε οι εργαζόμενοι για τα προβλήματα του οργανισμού;

Αυτή είναι η απαραίτητη προπαγάνδα για να περάσουν τα σχέδιά τους. Μερικά, μόνο, στοιχεία και νούμερα θα σας πω: Από το 1984 το ελληνικό δημόσιο δεν καταβάλλει τις θεσμοθετημένες υποχρεώσεις του. Γίνονται έργα με συγχρηματοδότηση και το δημόσιο δεν δίνει στον ΟΣΕ τη συμμετοχή του από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Αυτό έχει συνέπεια τον υπερδανεισμό του ΟΣΕ που φυσικά επιβαρύνει τρομακτικά το έλλειμμα. Για παράδειγμα, το 2007 η επιβάρυνση από αυτό το παιχνίδι της κυβέρνησης έφτασε τα 350 εκατομμύρια ευρώ. Άλλο στοιχείο: Από το 1996 ίδρυσαν 11 θυγατρικές. Ξέρετε τι σημαίνει αυτό; Τεράστια λειτουργικά έξοδα, 11 νέοι πρόεδροι, άλλοι τόσοι διευθύνοντες σύμβουλοι, 150 μέλη ΔΣ, βάλτε μέσα και παρατρεχάμενους, λιμουζίνες κ.λπ. και καταλαβαίνετε. Τέσσερις φορές άλλαξαν τη δομή του ΟΣΕ για να ξεπουλήσουν πιο εύκολα τα φιλέτα και να βολέψουν και τις κομματικές τους ανάγκες. Έτσι βουλιάζουν τον ΟΣΕ και μετά σου λέει φταίνε οι εργαζόμενοι. Μα από το 1984 μέχρι το 2007 οι εργαζόμενοι έπεσαν στο μισό και το έλλειμμα πολλαπλασιάστηκε περίπου 30 φορές (σ.σ.: βλέπε σχετικό πίνακα).

Τι αντιδράσεις προκαλούν τα κυβερνητικά μέτρα; Τι κλίμα υπάρχει στους εργαζόμενους, τα σωματεία και τις παρατάξεις;

Παρά την προσπάθεια από την πλευρά της κυβέρνησης να εφησυχάσουν τον κόσμο, οι σιδηροδρομικοί έχουν καταλάβει ότι τα πράγματα είναι πάρα πολύ άσχημα, με τη διαφορά ότι οι συνδικαλιστικοί φορείς δεν στέκονται στο ύψος των περιστάσεων και πολλές φορές οι απλοί εργαζόμενοι είναι πιο μπροστά σε διάθεση να κινηθούν δυναμικά. Παίζεται ένα κομματικό παιχνίδι από την ΠΑΣΚΕ και τη ΔΑΚΕ. Από τη μια, η κυβερνητική παράταξη προσπαθεί να προφυλάξει τις όποιες κυβερνητικές αποφάσεις, και, από την άλλη, η ΠΑΣΚΕ, στη λογική ότι θα έρθει το ΠΑΣΟΚ στην κυβέρνηση και θα λύσει τα προβλήματα, βρίσκεται έξω από τις διαθέσεις των απλών εργαζομένων.

Τι συμπεράσματα βγάζετε από το παράδειγμα της Ολυμπιακής και την πορεία των κινητοποιήσεων εκεί; Πως μπορεί να γίνουν πιο αποτελεσματικές οι κινήσεις των εργαζομένων στον ΟΣΕ;

Επειδή έχουμε το παράδειγμα της Ολυμπιακής, με την κοροϊδία των εργαζομένων που από τα πολλά ταξίματα ουσιαστικά το μισό προσωπικό είναι απολυμένο, εκεί που μιλάνε για πολλά κεράσια, κρατάμε μικρό καλάθι. Δυστυχώς στην Ο.Α. δεν ακούστηκαν οι απόψεις της Αριστεράς για τον τρόπο που έπρεπε να αντιμετωπιστεί η κυβερνητική επίθεση και ουσιαστικά πληρώνουν της παλινωδίες της ΠΑΣΚΕ. Οι αγώνες των εργαζομένων στον σιδηρόδρομο θα έχουν αποτέλεσμα όταν θα καταφέρουν να ενημερώσουν τον ελληνικό λαό για το ποιος ευθύνεται για την κατάντια του σιδηρόδρομου μέσα από παρεμβάσεις στα ΜΜΕ και στο επιβατικό κοινό. Αλλά αν συνεχίσουμε με τις αποσπασματικές κινήσεις που γίνονται από το συνδικαλιστικό κίνημα, που η πλειοψηφία του προσπαθεί να μεταφέρει το κομματικό συμφέρον και όχι τις ανάγκες που έχουν οι εργαζόμενοι και ο σιδηρόδρομος, τότε θα είμαστε αναποτελεσματικοί.

Τι κινήσεις έχουν γίνει μέχρι τώρα και ποια τα σχέδια από εδώ και πέρα;

Με την 24ωρη απεργία που έγινε στις 21 Μαΐου και την καθολική συμμετοχή σ’ αυτή, δόθηκε το στίγμα και η προειδοποίηση για την κυβέρνηση ότι με τους σιδηροδρομικούς δεν θα καθαρίσουν τόσο εύκολα και οι νεοφιλελεύθερες πολιτικές που πάνε να εφαρμόσουν στο σιδηρόδρομο θα σπάσουνε τα μούτρα τους. Στις 29 Μαΐου είχαμε κατάληψη των κεντρικών γραφείων του ΟΣΕ. Τους 300 εργαζόμενους που ήταν μαζεμένοι έξω από τα γραφεία και αγωνιούσαν για τις εξελίξεις, η κυβέρνηση τους αντιμετώπισε στέλνοντας δύο διμοιρίες των ΜΑΤ για να τους διαλύσει. Η αποφασιστική μας στάση απέτρεψε την όποια παρέμβαση της αστυνομίας και παρά τις άνωθεν εντολές δεν τόλμησαν να χρησιμοποιήσουν βία. Η επόμενη αντίδρασή μας θα είναι στα εγκαίνια που πάνε να κάνουν –λόγω προεκλογικής περιόδου– σε μια γραμμή που ανακαινίζεται αλλά δεν έχει τελειώσει ακόμη (Οινόη-Χαλκίδα). Το επιστέγασμα των όποιων δραστηριοτήτων θα ολοκληρωθεί το καλοκαίρι οπότε στο θερινό τμήμα της Βουλής θα θελήσουν να νομιμοποιήσουν τα άνομα σχέδια τους. Να είναι σίγουροι ότι τότε θα το πληρώσουν ακριβά.


Προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ για τον νέο ΟΣΕ

  1. Να αποκρουστούν οι ευρωπαϊκές οδηγίες για την απελευθέρωση των σιδηροδρομικών μεταφορών. Το μικρό, τερματικό, μη σύγχρονο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, δεν πρέπει και δεν μπορεί να μπει στη λογική της απελευθέρωσης.
  2. Να διαλυθούν άμεσα όλες οι θυγατρικές που μόνο χρέη εισφέρουν. Ο ΟΣΕ να ξαναγίνει ενιαία επιχείρηση Κοινής Ωφέλειας με κοινωνικό έλεγχο.
  3. Διοικητική αναδιάρθρωση του ΟΣΕ. Διαφάνεια, απεξάρτηση από τον κομματικό εναγκαλισμό. Σύγχρονο οργανόγραμμα.
  4. Να γίνουν προσλήψεις προσωπικού με κατοχύρωση των κεκτημένων εργασιακών δικαιωμάτων, χωρίς καταστρατήγηση της οκτάωρης, πενθήμερης εργασίας. Να σταματήσει η καταστροφή και άλλων θέσεων εργασίας με την εθελούσια έξοδο.
  5. Να ολοκληρωθούν άμεσα τα σχέδια εκσυγχρονισμού στον ΠΑΘΕΠ – Προαστιακό και τα έργα ανακαίνισης στο περιφερειακό δίκτυο.
  6. Να συνδεθεί το θεσσαλικό δίκτυο με το δίκτυο της Δυτ. Μακεδονίας (Καλαμπάκα – Κοζάνη).
  7. Να τεθεί άμεσα σχέδιο εκσυγχρονισμού του περιφερειακού δικτύου.
  8. Να συνδεθεί το δίκτυο με τα μεγάλα λιμάνια. Δημιουργία εμπορευματικών κέντρων του ΟΣΕ. Να αναπτυχθούν συνδυασμένες μεταφορές.
  9. Να εκσυγχρονιστούν τα μηχανοστάσια εργοστάσια για να ανταποκριθούν στις ανάγκες επισκευής-συντήρησης τροχαίου υλικού.
  10. Να εφοδιαστεί η συντήρηση γραμμής με τα απαραίτητα μηχανήματα ελέγχου γραμμής υψηλών ταχυτήτων.
  11. Να αξιοποιηθεί η ακίνητη περιουσία του ΟΣΕ σε όφελος του ίδιου και του δημοσίου συμφέροντος.
  12. Να εξοφληθούν τα χρέη (7 δισ. ευρώ) του Δημοσίου προς τον ΟΣΕ και το κράτος στο εξής να εκπληρώνει στο ακέραιο τις υποχρεώσεις του.