Να νικήσει η απέργια – Δημόσιο λιμάνι

τ.277, 06/11/2009 (σε ένθετο το τ.7 του Δικτύου Κριτικής και Δράσης στην Παιδεία)

Η απεργία στο εμπορικό λιμάνι του Πειραιά συνεχίζεται, αφού κανένα δεδομένο δεν τροποποιήθηκε μετά από δύο εβδομάδες αναστολής των κινητοποιήσεων. Η κυβέρνηση επιμένει στην εφαρμογή μιας συμφωνίας που προεκλογικά χαρακτήριζε αποικιοκρατική και βλαπτική για το δημόσιο συμφέρον. Την ίδια στιγμή βρίσκεται σε εξέλιξη και κλιμακώνεται η επιχείρηση συκοφάντησης των εργαζομένων και του αγώνα τους.

Τα εκδοτικά συμφέροντα συντονίζουν την επιχείρηση προσπαθώντας να κατηγορήσουν τους απεργούς ότι είναι ανάλγητοι και θέλουν κλειστό το λιμάνι χωρίς να ενδιαφέρονται για τα προβλήματα που προξενούνται στην αγορά. Τι δεν λένε; Ότι οι εργαζόμενοι είναι έτοιμοι να ανοίξουν το λιμάνι αλλά χωρίς να έχει στο μεταξύ ιδιωτικοποιηθεί. Ότι αν εγκατασταθεί τώρα η Cosco ακυρώνεται αυτόματα κάθε δυνατότητα κάποιας υποτιθέμενης αναδιαπραγμάτευσης της συμφωνίας για την οποία κάνει λόγο η κυβέρνηση. Αυτό που κυρίως δεν λένε είναι ότι η τοπική κοινωνία και ο εμπορικός κόσμος, για τον οποίον όψιμα ενδιαφέρονται, θα έχουν πολλαπλάσιες και μόνιμες απώλειες σε περίπτωση εφαρμογής της σύμβασης. Την ίδια στιγμή, όλο και συχνότερα αφήνεται να εννοηθεί ότι οι απεργοί ενδέχεται να αντιμετωπίσουν τα δικαστήρια και την επιστράτευση. Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος δήλωσε ότι “προς το παρόν” η κυβέρνηση δεν εξετάζει αυτό το ενδεχόμενο και μοιάζει σαν να πέρασαν πολλά χρόνια από τότε που ο σημερινός πρωθυπουργός μιλούσε για την ανάγκη κατάργησης του αναχρονιστικού – όπως ο ίδιος τον χαρακτήριζε – θεσμού της επιστράτευσης.

Δεν είναι δύσκολο να εξηγηθεί η επιθετικότητα με την οποία αντιμετωπίζεται η απεργία. Η απεργία ενάντια στην παράδοση του λιμανιού είναι πολύ μεγάλης και κρίσιμης σημασίας. Επειδή κρίνεται η τύχη μιας πραγματικά απίστευτης ιστορίας off shore εταιριών, φοροαπαλλαγών, πρακτόρευσης συμφερόντων από διάφορους παράγοντες, παραβίασης νόμων και κάθε έννοιας κυριαρχίας. Επειδή τίποτα στον Πειραιά δεν θα είναι ίδιο αν υλοποιηθεί το σχέδιο δημιουργίας μιας πύλης εισόδου εμπορευμάτων για όλη την Ευρώπη και ελεύθερης ζώνης διαφόρων ειδών νόμιμων και παράνομων επιχειρηματικών δραστηριοτήτων. Επειδή διακυβεύεται ένα ακόμα σημαντικό βήμα στην πορεία παράδοσης του πλούτου της χώρας. Επειδή η έκβαση αυτής της απεργίας θα δείξει αν μπορεί να μπει φρένο στην επιβολή του εργασιακού μεσαίωνα. Επειδή η περίπτωση της Ολυμπιακής έδειξε που οδηγεί ο κατακερματισμός των εργαζομένων και ο υποταγμένος συνδικαλισμός και είναι αναγκαίο να υπάρξει ένας διαφορετικός δρόμος. Επειδή η νίκη αυτής της απεργίας θα ανοίξει το δρόμο της διεκδίκησης για όλους τους εργαζόμενους σε ένα τοπίο που δεν αφήνει άλλες διεξόδους.

Οι απεργοί δεν πρέπει να μείνουν μόνοι τους. Το διάστημα που διανύουμε είναι κρίσιμο για την έκβαση αυτής της πραγματικής μάχης. Απέναντι στο μέτωπο της συκοφάντησης, χρειάζεται ένα μέτωπο αλληλεγγύης στην απεργία, ένα μέτωπο για δημόσιο λιμάνι. Η κινητοποίηση του πειραϊκού λαού, η συμπαράσταση από όλους τους εργαζόμενους της χώρας, ο ενεργός ρόλος της Αριστεράς είναι τώρα αναγκαίοι όροι για να γύρει η πλάστιγγα, για να αποθαρρυνθούν όσοι διαστρεβλώνουν την πραγματικότητα και υποθηκεύουν το μέλλον.