Αποκλειστικό ρεπορτάζ για την “Αριστερά!”
Δεμένο στο λιμάνι του Βόλου βρίσκεται το εμπορικό πλοίο Sea Duende από τις 6 Οκτωβρίου. Το θέμα είναι ότι δεμένο μαζί του είναι και το δεκαμελές του πλήρωμα, ένας Έλληνας, ένας Ινδός, τέσσερις Τανζανοί και τέσσερις Αιγύπτιοι ναυτικοί. Κατά της πλοιοκτήτριας off shore εταιρίας έχουν κατατεθεί ασφαλιστικά μέτρα, με αποτέλεσμα το πλοίο να είναι ακινητοποιημένο με εντολή κατάσχεσης. Οι δέκα εργαζόμενοι είναι οκτώ μήνες απλήρωτοι και όλοι πλην του Έλληνα καπετάνιου είναι ουσιαστικά φυλακισμένοι στο πλοίο αφού δεν έχουν άδεια εισόδου στη χώρα! Μέλη της κίνησης “Δικαίωμα” από το Βόλο βρέθηκαν στο πλοίο και μίλησαν με τους ναυτικούς.
Ποια είναι η κατάσταση που βιώνετε;
Είμαστε απλήρωτοι για 8 μήνες και δεν έχουν δοθεί χρήματα για τη λειτουργία του καραβιού. 45 μέρες τώρα προσπαθούμε να κάνουμε οικονομία, στο πετρέλαιο, λειτουργώντας τη γεννήτρια το πολύ για 3-4 ώρες την ημέρα. Τις υπόλοιπες ώρες δεν έχουμε φως, θέρμανση ή ακόμη τη δυνατότητα για ζεστό νερό. Αυτή τη στιγμή το πετρέλαιο και τα τρόφιμα που έχουμε μας φτάνουν το πολύ για 4-5 μέρες και είναι αυτά που μας δόθηκαν από τον Οργανισμό Λιμένος Βόλου.
Τι λέει η πλοιοκτήτρια εταιρία;
Από μεριάς της εταιρίας υπάρχει ένας τεράστιος εμπαιγμός και μια απέραντη αδιαφορία. πιστεύουμε πως υπάρχουν λεφτά για να πληρωθούμε, αλλά σε τελική ανάλυση δε μας ενδιαφέρει κιόλας. Έχουμε δουλέψει κανονικά και δικαιούμαστε τους μισθούς μας. Εμείς το μόνο που θέλουμε έιναι να πληρωθούμε και να έχουμε τη δυνατότητα να γυρίσουμε στα σπίτια μας, στην πατρίδα μας. Εδώ είμαστε κανονικά φυλακισμένοι, μιας και δεν έχουμε βίζα. Ίσως να είμαστε και χειρότερα από τη φυλακή. Εκεί τουλάχσιτον έχουν νερό, τρόφιμα και θέρμανση…
Είμαστε εγκαταλελειμμένοι. Μας έχει εγκαταλείψει ο ιδιοκτήτης. Είναι ξεκάθαρο αυτό. Οι συνθήκες δεν είναι βιώσιμες και τώρα που μιλάμε είναι μέρα. Στις 6 θα βάλουμε λίγο μπροστά την ηλεκτρομηχανή μέχρι τις 12, να ζεστάνει λίγο το μονοθέσιο, να βράσουμε λίγο νερό, να πλυθούμε λίγο, να κάτσουμε 2-3 ώρες με φως και μετά να κοιμηθούμε. Και αύριο πάλι τα ίδια. Σάββατο και Κυριακή που δεν είχαμε καθόλου πετρέλαιο ήμασταν μέσα στα σκοτάδια.
Όταν φτάσατε στο Βόλο και ξεφορτώσατε, κανονικά ξέρατε ότι έπρεπε να συνεχίσετε μετά, να πάτε σε άλλο λιμάνι;
Ναι. Από εδώ ήταν να κάνουμε επισκευή στην Αμαλιάπολη και να συνεχίσει το βαπόρι να δουλέψει. Τώρα όμως υπάρχει απαγόρευση απόπλου. Έγιναν ασφαλιστικά μέτρα αρχικά από τον πρώην συνέταιρό του και μετά από 2 πετρελαϊκές. Τα πρώτα αποσύρθηκαν. Στις 10 και 22 Δεκεμβρίου δικάζονται τα ασφαλιστικά μέτρα από τις εταιρείες πετρελαίου. Αν έρθουν σε κάποιο συμβιβασμό θα ελευθερωθεί το βαπόρι να φύγει. Αλλά αν δεν πληρωθούμε δεν φεύγει το καράβι μετά από αυτή την κοροϊδία. Πρώτα θα δώσει τα λεφτά του κόσμου και όποιος θέλει μπορεί να ακολουθήσει. Όποιος δε θέλει, να δώσει τα εισιτήρια, όπως είναι υποχρεωμένος, και να πάει σπίτι του. Είμαστε όλοι όμηροι. Όλοι θέλουμε τα λεφτά μας και να πάμε στα σπίτια μας. Να απελευθερωθούμε!
Υπάρχει κάποιο σωματείο στο οποίο είστε μέλη;
Υπάρχει το I.T.F. το οποίο είναι διεθνές σωματείο για τους ναυτικούς. Στην Ελλάδα αντιπροσωπεύεται από την Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία. Ήρθαμε σε επαφή πριν 20-25 μέρες. Η ΠΝΟ είπε πως δεν μπορεί να παρέμβει. Το μόνο που μπορεί είναι να μας ορίσει δικηγόρο. Μπορείτε να καταλάβετε μόνοι σας τι γίνεται. Τι είναι αυτά τα σωματεία. Να μας ορίσει δικηγόρο για να πάρουμε τα λεφτά που έχουμε δουλέψει στη θάλασσα και να μας πάρει το 20% ο δικηγόρος…
Σημείωση: Επικοινωνήσαμε με το Εργατικό Κέντρο Βόλου και μας είπαν ότι δεν ξέρουν τίποτα. Ούτε και μας ρώτησαν για να μάθουν… Έμπρακτη αλληλεγγύη δείχνουν λιμενεργάτες του Βόλου. Να σημειώσουμε επίσης τη στάση του καπετάνιου που μένει μέσα στο πλοίο μαζί με το πλήρωμα και προσπαθεί να βρεθεί λύση.