…και οι αγώνες για το μεροκάματο και τη ζωή
Οι μισθοί που διαβάσατε στο προηγούμενο άρθρο αποτελούν πρόκληση και αποδεικνύουν περίτρανα ποιους και πώς υπηρετεί, επί δεκαετίες τώρα, ο δικομματισμός, την ίδια ώρα που στους εργαζόμενους, ακολουθώντας πιστά τις επιταγές των Βρυξελλών, επιβάλλει λιτότητα, φτώχεια, ανασφάλεια και τους οδηγεί στο κοινωνικό περιθώριο. Καθημερινά τα λουκέτα πολλαπλασιάζονται και χιλιάδες άνθρωποι οδηγούνται στην απόγνωση. Οι κοινωνικές δαπάνες μειώνονται δραματικά και τα κοινωνικά αγαθά γίνονται όλο και πιο πολύ μέσο για τον πλουτισμό των επιχειρηματικών καρτέλ. Το τελευταίο διάστημα, πάντως, πληθαίνουν οι κινητοποιήσεις εργαζομένων αλλά και ολόκληρων περιοχών που αντιστέκονται στο ζοφερό μέλλον που τους ετοιμάζουν. Από τους εργαζόμενους του Λαναρά μέχρι τους απολυμένους της Altec Telecom και από τους κατοίκους της Λευκίμης μέχρι τους πυρόπληκτους της Ηλείας, οι φωνές αντίστασης πληθαίνουν, δημιουργώντας ελπίδες αλλά και προκλήσεις για την Αριστερά.
Συνεχίζουν οι εργαζόμενοι του Λαναρά
Δυναμική διαδήλωση στην Αθήνα πραγματοποίησαν στις 11/11 οι εργαζόμενοι στην Ενωμένη Κλωστοϋφαντουργία (πρώην όμιλος Λαναρά). Εργαζόμενοι από την Αλεξανδρούπολη, την Κομοτηνή, τη Νάουσα και τη Θεσσαλονίκη έφτασαν στην Αθήνα και πολιόρκησαν τη Βουλή και το Υπουργείο Οικονομίας, ζητώντας από την κυβέρνηση να βρει τρόπο χρηματοδότησης της Ενωμένης Κλωστοϋφαντουργίας ώστε να επαναλειτουργήσουνν τα εργοστάσια που παραμένουν κλειστά από τις 20 Ιουνίου και να μη βρεθούν στο δρόμο οι 1.280 που εργάζονται σ’ αυτά.
Μιλώντας στην "Αριστερά!" ο Αργύρης Καρατζάς, Γραμματέας ΑΓΔ εργοστασίων σωματείου Νάουσας, είπε "Μας έταξαν ότι θα λυθεί το πρόβλημα, μας λένε ότι τόσο καιρό προσπαθούν, αλλά από το Μάη έχουμε μόνο ψεύτικες υποσχέσεις. Έχουμε 3 απλά αιτήματα: Να μην κλείσει κανένα εργοστάσιο, να πληρωθούμε τα δεδουλευμένα, να μη χαθεί ούτε μια θέση εργασίας. Αν δε δοθεί λύση, θα συνεχίσουμε.
Κατάληψη των γραφείων της Altec
Στις 6 Νοέμβρη οι περίπου 150 εργαζόμενοι στην Altec Telecom πραγματοποίησαν κατάληψη στις κεντρικές εγκαταστάσεις του ομίλου Altec. Οι εργαζόμενοι αντιδρούν στο κλείσιμο της εταιρίας και διεκδικούν από την πτωχευμένη πλέον επιχείρηση να δώσει τις αποζημιώσεις για την απόλυσή τους. Από την εργοδοτική πλευρά ασκήθηκε ωμή τρομοκρατία. Να θυμίσουμε ότι η εταιρία, που έχει μπει στη διαδικασία πτώχευσης, καλεί τους εργαζόμενους να παραιτηθούν ή να μείνουν απλήρωτοι για 5-6 μήνες, μέχρι να γίνει εκκαθάριση και να πληρωθούν, αν περισσέψουν, λεφτά από την εκποίηση των περιουσιακών στοιχείων της.
Στη Siemens ο αγώνας συνεχίζεται
Οι εργαζόμενοι της Siemens συνεχίζουν τον αγώνα τους για τη συνέχιση της λειτουργίας του εργοστασίου. Μπροστά στην αποφασιστικότητα των εργαζομένων η διοίκηση του εργοστασίου συνεχίζει την αδιάλλακτη στάση και προσπαθεί να διασπάσει την ενότητά τους προτείνοντας αποζημιώσεις που "θα ξεπερνούν το 20% των νόμιμων για τους υπαλλήλους". Φυσικό ήταν οι προτάσεις αυτές να καταψηφιστούν παμψηφεί από τη Γενική Συνέλευση των εργαζομένων. Ο αγώνας των εργαζομένων της Siemens συνεχίζεται. Στα σχέδιά τους είναι να κατεβούν για άλλη μια φορά στην Αθήνα για να διεκδικήσουν το δίκιο τους.
Κατάληψη στην Κατσίκης Α.Ε.
Η επιχείρηση Κεραμοποιία Κατσίκης Α.Ε. δραστηριοποιείται στην παραγωγή οικοδομικών υλικών από το 1979. Είναι από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις του νομού Αιτωλοακαρνανίας με έδρα το Αγρίνιο. Στην επιχείρηση εργάζονταν μέχρι πρόσφατα 92 άτομα κάτω από αντίξοες συνθήκες: εργατικά ατυχήματα, τα οποία δεν αναφέρθηκαν ποτέ στο ΙΚΑ και στην επιθεώρηση εργασίας, υπό το φόβο της απόλυσης. Σ’ ένα εργοστάσιο όπου δεν λαμβανόταν κανένα μέτρο προφύλαξης των εργαζομένων. Ενδεικτικό για τις απαράδεκτες συνθήκες είναι το γεγονός ότι δεν υπήρχε καν τουαλέτα στο χώρο του εργοστασίου.
Στις 27/10 η εργοδοσία ανακοίνωσε στους εργαζόμενους ότι θα σταματήσει την παραγωγή, γιατί αδυνατεί να ανταποκριθεί στα υπέρογκα δάνεια. Στις 30/10 οι εργαζόμενοι προχώρησαν σε κατάληψη του εργοστασίου διεκδικώντας την άμεση καταβολή των δεδουλευμένων και τη συνέχιση της λειτουργίας του εργοστασίου. Το πρώτο δεκαήμερο του Νοεμβρίου πραγματοποιήθηκαν δύο πορείες στο κέντρο του Αγρινίου και δύο αποκλεισμοί της Εθνικής Οδού Αγρινίου-Αντίρριου. Οι συναντήσεις των εργαζομένων με το δήμαρχο Αγρινίου και το νομάρχη Αιτωλοακαρνανίας (και οι δύο εκλεγμένοι με τη στήριξη του ΠΑΣΟΚ) περιορίστηκαν στο γνωστό γενικό και αόριστο "είμαστε στο πλάι σας".
Απεργία στη ΦΑΓΕ
Εικοσιτετράωρη απεργία έκαναν οι εργαζόμενοι της ΦΑΓΕ στις 5/11, αντιδρώντας στα αντεργατικά σχέδια της εργοδοσίας, η οποία –εκτός των άλλων– προωθεί το κλείσιμο της μονάδας παραγωγής φέτας. Οι 750 εργαζόμενοι της επιχείρησης δείχνουν αποφασισμένοι να κλιμακώσουν τον αγώνα τους, κόντρα στις απολύσεις. Ήδη έχουν γίνει 18 και η διοίκηση της ΦΑΓΕ άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο να ακολουθήσουν κι άλλες.
Οι πυρόπληκτοι της Ηλείας κλιμακώνουν τις κινητοποιήσεις
Κλιμάκωση των κινητοποιήσεων σχεδιάζουν οι πυρόπληκτοι της Ηλείας, οι οποίοι έχουν αφεθεί στη μοίρα τους, παρά τις "παχιές" υποσχέσεις που εισέπραξαν προεκλογικά. Μιλώντας στην "Αριστερά!", ο Κυριάκος Μπίστας, μέλος της Πανηλειακής Επιτροπής Αγώνα, σημείωσε ότι "οι κινητοποιήσεις που έγιναν στην παρέλαση της 28ης Οκτωβρίου και μετά από 3 μέρες στον Πύργο, έδειξαν τη διάθεση των πυρόπληκτων να κλιμακώσουν τον αγώνα τους. Οι πυρόπληκτοι έχουν φτάσει στα όριά τους και δεν ανέχονται άλλο την κοροϊδία. Έχουν ωριμάσει οι συνθήκες για μια πανηλειακή κινητοποίηση στην Αθήνα. Η Πανηλειακή Επιτροπή Αγώνα καλεί σε μαζική κινητοποίηση των πυρόπληκτων στην Αθήνα, με αφορμή την πανελλαδική κινητοποίηση των κτηνοτρόφων στα τέλη Νοεμβρίου".
ΓΙΑ ΤΟ G-20
Στις 15-16 Νοεμβρίου θα συνέλθει στην Ουάσινγκτον ο όμιλος των 20 σημαντικότερων οικονομιών του πλανήτη, προκειμένου να συζητήσουν μέτρα για την παγκόσμια κρίση. Η σύνοδος αυτή είναι η πρώτη όπου συνυπάρχουν οι G-7 με τις ανερχόμενες ιμπεριαλιστικές δυνάμεις (Ρωσία, Κίνα) και τις μεγαλύτερες από τις αναπτυσσόμενες οικονομίες. Το ενδιαφέρον είναι αν θα συντονιστούν όλοι με τα σχέδια ΗΠΑ και ΕΕ και τα τεράστια πακέτα για τη "διάσωση του χρηματοπιστωτικού συστήματος". Όσο για τις διακηρύξεις για νέα αρχιτεκτονική του παγκόσμιου οικονομικού συστήματος (νέο "Μπρέτον Γουντς"), κανόνες, διαφάνεια, ελέγχους κ.λπ., δύσκολα θα γίνουν πράξη. Στη σύσκεψη δεν θα πάρει μέρος ο Μπ. Ομπάμα.Να ποιες χώρες θα λάβουν μέρος στο G-20 (με * σημειώνονται τα μέλη του G -7)
ΚΡΑΤΗ & ΑΕΠ σε δισ. δολάρια το 2008
ΗΠΑ |
14.330 |
Ιαπωνία |
4.840 |
Κίνα |
4.220 |
Γερμανία |
3.820 |
Γαλλία |
2.980 |
Βρετανία |
2.790 |
Ιταλία |
2.400 |
Ρωσία |
1.780 |
Βραζιλία |
1.660 |
Καναδάς |
560 |
Ινδία |
1.240 |
Μεξικό |
1.140 |
Αυστραλία |
1.070 |
Ν. Κορέα |
950 |
Τουρκία |
800 |
Σαουδ. Αραβία |
530 |
Ινδονησία |
500 |
Αργεντινή |
340 |
Νότ. Αφρική |
300 |
ΕΕ |
19.200 |
Σωκράτης Ματζουράνης*
Προδιαγεγραμμένη η πορεία της Ολυμπιακής
Οι τελευταίες εξελίξεις στην Ολυμπιακή δείχνουν καθαρά όλη την προδιαγεγραμμένη πορεία της πολιτικής των κυβερνήσεων της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ που ακολούθησαν πολλά χρόνια πριν για τον εθνικό αερομεταφορέα. Μια πολιτική συνειδητής απαξίωσης, μια πολιτική με στόχο να ξεπουληθεί με πολλές προσπάθειες και πολλές απόπειρες ο εθνικός αερομεταφορέας, και αυτή τη στιγμή δεν γίνεται τίποτε άλλο παρά η υλοποίηση της κεντρικής απόφασης της ΕΕ να απομείνουν στην Ευρώπη τρεις-τέσσερις –το πολύ– μεγάλοι αερομεταφορείς και οι υπόλοιποι να συγχωνευτούν, να απαξιωθούν, να δοθούν στην "ιδιωτική πρωτοβουλία", η οποία να αναλάβει από ’δώ και πέρα το έργο της αερομεταφοράς στην ΕΕ.
Η γνώμη μου και η εκτίμησή μου είναι, και νομίζω μ’ αυτό συμφωνούν και οι εργαζόμενοι στην ΟΑ και πολλοί άλλοι, ότι η ΟΑ πάει, πέθανε. Οι τίτλοι της ΟΑ θα πουληθούν στο ιδιωτικό κεφάλαιο και, δυστυχώς, δύο πράγματα σοβαρά θα συμβούν: Το ένα είναι ότι οι αερομεταφορές –αυτό το δικαίωμα του λαού– θα δοθεί βορά στο ιδιωτικό κεφάλαιο και το δεύτερο είναι ότι η ασφάλεια των πτήσεων δεν θα είναι τόσο υψηλού επιπέδου όσο ήταν με την κρατική ΟΑ. Τέλος, θέλω να σημειώσω ότι το συνδικαλιστικό κίνημα στην ΟΑ πρέπει κι αυτό να σκύψει και να δει τις ευθύνες του για τους εργαζόμενους και για την τύχη του εθνικού αερομεταφορέα.
*μέλος της Γραμματείας της ΚΕΔΑ, πρώην αντιπρόεδρος της ΟΣΠΑ
Παναγιώτης Τερζόγλου*
Όχι στη διάλυση του ΟΣΕ
Παρά τις επανειλημμένες παρεμβάσεις μας στον κ. Χατζηδάκη, παρά τις κινητοποιήσεις στις οποίες συμμετέχουν οι σιδηροδρομικοί δυναμικά και ενωτικά τους τελευταίους δύο μήνες η κυβέρνηση επιμένει να συνεχίζει την απαξίωση του σιδηρόδρομου, στη διάλυση του ΟΣΕ. Επιμένει στα σχέδιά του να αλλάξουν οι κανονισμοί για τους εργαζόμενους, επιμένει να τους αρνείται να υπογράψουν σύμβαση έστω και γι’ αυτές τις αυξήσεις πείνας που υπέγραψε η ΓΣΕΕ για το 2008-2009. Οι σιδηροδρομικοί συνεχίζουμε και βρισκόμαστε σε κινητοποιήσεις και θα συνεχίσουμε μέχρι να αναγκάσουμε τον κ. Χατζηδάκη να πάρει πίσω το σχέδιο ανασυγκρότησης, και να μιλήσει με τους σιδηροδρομικούς, πάνω στα πραγματικά προβλήματα του σιδηρόδρομου για να βρούμε μαζί λύσεις για την ανάπτυξη και τον πραγματικό εκσυγχρονισμό του.
Πραγματικός είναι ένας εκσυγχρονισμός που να στοχεύει και να αφορά έναν ενιαίο δημόσιο σιδηρόδρομο. Πρέπει, βέβαια, να σημειώσουμε ότι ήδη τα αποτελέσματα της πολιτικής του κ. Χατζηδάκη φαίνονται, και θα πω δύο παραδείγματα: το πρώτο αφορά ένα δυστύχημα που είχαμε πριν από μέρες στο σταθμό του προαστιακού στο Αεροδρόμιο, όταν ένας ανειδίκευτος εργάτης, ιδιώτη εργολάβου, πήγε να καθαρίσει το σταθμό και τον χτύπησε το ρεύμα 25.000V με αποτέλεσμα να τον κάψει από τη μέση και κάτω και να βρίσκεται στην εντατική, και ένα δεύτερο δείγμα της πολιτικής που ασκεί ο κ. Χατζηδάκης και των αποτελεσμάτων της είναι ότι, ενώ πριν από λίγο ολοκληρώθηκε η γραμμή ανάμεσα στα Λιόσια και στο Κιάτο, για μια ακόμα φορά το σύστημα έπεσε, γιατί ο ΟΣΕ δεν είχε φροντίσει να υπογράψει ανάλογη σύμβαση για την τεχνική υποστήριξη του συστήματος. Οι σιδηροδρομικοί αντιστεκόμαστε και θα συνεχίσουμε μέχρι το τέλος.
*Αναπληρωτής Γενικός Γραμματέας Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών