Η κινητοποίηση που οργάνωσε το Πανελλαδικό Συντονιστικό Κατά των Διοδίων στις 20/12 με το ταυτόχρονο άνοιγμα των σταθμών στη γέφυρα Ρίου, στο Ζευγολατιό, στην Ελευσίνα, στα Κιούρκα, στην Τραγάνα, στη Θήβα και στα Μάλγαρα έδωσε νέα πνοή στο κίνημα κατά των διοδίων και των ληστρικών μεγαλοκατασκευαστικών εταιριών. Η κινητοποίηση έγινε αποδεκτή με ενθουσιασμό: Η ανοχή απέναντι στις εταιρίες που με αποικιοκρατικές συμβάσεις αποκτούν δικαιώματα εκμετάλλευσης των εθνικών οδών, αδιαφορώντας για τις υποχρεώσεις τους και για την ασφάλεια των οδηγών, όλο και λιγοστεύει.
Ιδιαίτερα θερμή ήταν η υποδοχή στο άνοιγμα των διοδίων της Γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου το οποίο πραγματοποίησαν κάτοικοι και οι επιτροπές Ακρίβεια-Ανεργία STOP Αχαΐας και Αιτωλοακαρνανίας. Τα διόδια της γέφυρας έχουν γίνει αγκάθι για τους εργαζόμενους και τους επαγγελματίες της περιοχής που είναι αναγκασμένοι σε συχνές μετακινήσεις.
Έκτοτε έχουν πολλαπλασιαστεί οι οδηγοί που, σα μια ελάχιστη πράξη αντίστασης, περνάνε τα διόδια χωρίς να πληρώσουν. Είναι χαρακτηριστικό ότι η Ολυμπία Οδός (τμήμα Ε.Ο. Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα) στο σταθμό της Ελευσίνας εφευρίσκει τρόπους για να σπάσει το ηθικό όσων αρνούνται να πληρώσουν, με πιο συνηθισμένο να τους ακινητοποιεί στα διόδια έως και μιάμιση ώρα, ζητώντας επίμονα τα προσωπικά τους στοιχεία, ενέργεια που σαφώς είναι παράνομη και παρεμποδίζει την ελεύθερη διακίνηση των οδηγών. Η “ομηρία” των οδηγών συνήθως γίνεται με πρόσχημα την αναμονή της τροχαίας – απλός εκφοβισμός, στην ουσία, καθώς τα διόδια δεν προβλέπονται στον ΚΟΚ, οπότε η άρνηση της πληρωμής τους δεν αποτελεί παράβαση, και η τροχαία, γνωρίζοντας ότι δεν έχει δικαίωμα να παρέμβει στη διαφορά, σπάνια ανταποκρίνεται όταν την καλούν οι εταιρίες. Πρέπει να σημειώσουμε ότι μέχρι τώρα κανένα πρόστιμο δεν έχει σταλεί στους οδηγούς που δεν πληρώνουν διόδια, ενώ σε ελάχιστους οδηγούς που έχουν αφήσει τα στοιχεία τους στην εταιρία στάλθηκε μια επιστολή της Ολυμπίας Οδού που τους συμβουλεύει να πληρώνουν στο εξής.
Οι μπάρες των διοδίων εμποδίζουν την ελεύθερη μετακίνηση των πολιτών στην ίδια τους τη χώρα. Τα “μεγάλα έργα” έγιναν βραχνάς και μοχλός αφαίμαξης των εργαζόμενων. Οι εταιρίες κάνουν κυριολεκτικά ό,τι θέλουν χωρίς κρατικό περιορισμό και έλεγχο, με κραυγαλέο πρόσφατο παράδειγμα την περίπτωση της “Αυτοκινητόδρομος Α.Ε.” που είναι υπεύθυνη για το κόψιμο της Ελλάδας στα δύο και το θάνατο ενός ανθρώπου.
Συνεχίζουμε: την Κυριακή 24/1 ανοίγουμε ξανά όλους τους σταθμούς διοδίων της χώρας. Γιατί είναι δίκαιο να μην πληρώνουμε διόδια!
Μ.Γ.
Ζητάει και τα ρέστα η “Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε.”
Η “Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε.” είναι μια πολυεθνική κοινοπραξία στην οποία συμμετέχουν: η HOCHTIEF PPP SOLUTIONS GmbH (35%), η ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε. –συμφερόντων Μπόμπολα– (20%), η J&P ΑΒΑΞ Α.Ε. –συμφερόντων Ιωάννου-Παρασκευαΐδη– (16,25%), η γαλλική VINCI CONCESSIONS S.A. (13,75%), η ΑΕΓΕΚ –συμφερόντων Μαρούλη– (10%) και η ΑΘΗΝΑ ΑΤΕ –-συμφερόντων J&P ΑΒΑΞ Α.Ε– (5%).
Αυτός ο κατασκευαστικός και οικονομικός κολοσσός, του οποίου οι εταιρίες έχουν τεράστια εμπειρία στις κατασκευές, δηλώνει ξαφνιασμένος από τις πτώσεις βράχων. Αυτό είναι υποκρισία! Αποποιείται δε όλες τις ευθύνες και επαναλειτουργεί τα διόδια στο τμήμα Μαλλιακός-Κλειδί (ενώ μόνο οι κινητοποιήσεις των πολιτών απέτρεψαν προς το παρόν την έναρξη λειτουργίας των νέων διοδίων Αιγινίου). Αυτό κι αν είναι πρόκληση! Ενώ η είσπραξη διοδίων στη Λεπτοκαρυά Πιερίας, ενώ λίγα χιλιόμετρα παρακάτω τα Τέμπη είναι κλειστά, αποτελεί μια ακραία πρόκληση απέναντι στους πολίτες της περιοχής.
Για το “ποιος θα πληρώσει το μάρμαρο” των αναγκαίων έργων αποκατάστασης της ασφάλειας του εθνικού οδικού δικτύου και των αποζημιώσεων σε επαγγελματικές και κοινωνικές κατηγορίες, η “Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε.” αποποιούμενη τις ευθύνες της, επιχειρεί να φορτώσει το τεράστιο κόστος στους φορολογούμενους. Αλαζονική συμπεριφορά αποικιοκράτη!
Όμως:
Τις τελευταίες μέρες πληθαίνουν οι τοποθετήσεις επιστημόνων και επιστημονικών συλλόγων (όπως για παράδειγμα του Γεωτεχνικού Επιμελητηρίου Κεντρικής Ελλάδας) που επισημαίνουν ότι η καταπόνηση από τις εκρήξεις στα μέτωπα διάνοιξης της σήραγγας αποτελεί μια από τις αιτίες των φονικών κατολισθήσεων.
Η κατασκευάστρια κοινοπραξία όφειλε σύμφωνα με τις συμβατικές της υποχρεώσεις να πάρει τα αναγκαία μέτρα προστασίας. Μάλιστα, σύμφωνα με δημοσιεύματα, η εταιρία όχι μόνο ήταν υποχρεωμένη να πάρει τα απαραίτητα μέτρα, αλλά και είχε προειδοποιηθεί για τους κινδύνους και για την ανάγκη λήψης μέτρων από την Εγνατία Α.Ε. που είναι και η επιβλέπουσα εταιρία από την πλευρά του ελληνικού δημοσίου.
Οι μεγαλοεργολάβοι, όπως αποδεικνύεται από τα γεγονότα, ήταν πρόθυμοι να ρισκάρουν ακόμα και ανθρώπινες ζωές, γι’ αυτό και δεν πήραν τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας. Την ίδια στιγμή αποδεικνύονται αρκετά επιμελείς στην (προ)είσπραξη των ληστρικών διοδίων.
Τεράστιες είναι και οι ευθύνες των εκάστοτε κυβερνήσεων. Δίνουν προίκα τον εθνικό πλούτο της χώρας στις πολυεθνικές και τους μεγαλοεργολάβους οι οποίοι αναλαμβάνουν –ακόμα και με χρήματα των φορολογουμένων– την κατασκευή και καρπώνονται τεράστια κέρδη από την για δεκαετίες εκμετάλλευση έργων όπως το αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος, η γέφυρα Ρίου Αντίρριου, η Αττική Οδός και η ΠΑΘΕ.
-
Να μην λειτουργήσουν τα διόδια Αιγινίου
-
Να σταματήσει άμεσα η είσπραξη διοδίων στο τμήμα Μαλλιακός-Κλειδί και σε όλη τη χώρα σαν ένα μικρό άμεσο μέτρο ανακούφισης των πολιτών
-
Να αναλάβει η εταιρία το κόστος για αποκατάσταση των ζημιών στο εθνικό οδικό δίκτυο
-
Να πληρώσει η “Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε.” τις ζημίες που προκύπτουν για επαγγελματικές κατηγορίες και την εθνική οικονομία
-
Να κηρυχτεί εκτός σύμβασης και έκπτωτη η εταιρία “Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε.” για εγκληματική αμέλεια
-
Να αποδοθούν άμεσα οι ποινικές ευθύνες για το εργατικό ατύχημα των Τεμπών
-
Όχι στη συγκάλυψη
-
Οι πολίτες με τη δράση μας να βάλουμε τέλος στα διόδια!
Οι Επιτροπές Ακρίβεια-Ανεργία STOP συντονίζουν τη δράση τους μέσα από την ιστοσελίδα www.akribeia-stop.gr, και το Πανελλαδικό Συντονιστικό Κατά των Διοδίων συντονίζει τη δράση του μέσα από την ιστοσελίδα diodiastop.blogspot.com
Περισσότερες πληροφορίες στα τηλέφωνα: 6974479243 (Νίκος Νούλας), 6977034350 (Γιώργος Θεοδωρόπουλος), και στα μέιλ: [email protected], [email protected]